Laden Evenementen

« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Conflicten in een verwaarloosde organisatie

2 november | 19:00 - 21:30

Prijs MVZ-leden: € 0,- Prijs niet-leden: € 50
Joost Kampen PhD

Online (ZOOM) Workshop door:  Joost Kampen PhD

Aanvang: 19:00 u

Inschrijven: Stuur email aan:   info@mediatorsverenigingzuid.nl
Na bevestiging deelname ontvangt u de Zoom-link voor de workshop.

Doel van de workshop
Inzicht verkrijgen in destructieve interacties in verwaarloosde organisaties, zodat je je aanpak hierop kunt aanpassen.

Binnen verwaarloosde organisaties is sprake van heel andere vormen van omgang dan we normaal gewend zijn. Joost Kampen promoveerde op het thema van verwaarlozing en gebruikt die inzichten voor interveniëren op probleemgedrag in organisaties.

In veel conflicten die je als mediator behandelt zit wel een organisatie component, je vraagt je soms af wat speelt hier achter de coulissen. In de wereld van organisatieontwikkeling is steeds meer belangstelling voor het perspectief van Verwaarloosde organisaties, soms spreekt men ook wel over organisaties met een ontwikkelachterstand (net als bij jongeren).

Inhoudelijke toelichting:

Doel van deze avond is zicht krijgen op de vraag hoe conflicten eruitzien in verwaarloosde organisaties en hoe je die herkent tijdens mediation.
Het verwaarloosd zijn van een organisatie wordt vaak zichtbaar in probleemgedrag van medewerkers en een leiding die dat lange tijd negeert of niet durft aan te pakken. Dan komt er een andere leidinggevende die medewerkers wel aanspreekt en begrenst in hun gedrag. Medewerkers ontkennen elke verantwoordelijkheid en wijzen naar ‘de leiding’ en ‘de organisatie’. Zij weten via de OR hun directie/bestuur te bereiken en uiten daar hun zorgen over ‘de angstcultuur’ in de afdelingen.

De hoogste leiding heeft geen duidelijk zicht op de dagelijkse werkelijkheid, wil geen onrust en zoekt naar oplossingen. De druk wordt nog opgevoerd wanneer medewerkers de media opzoeken en hun verhaal doen.

Tijdens deze introductie maken de deelnemers kennis met het concept van de verwaarloosde organisatie. Kennis uit een ander domein, de orthopedagogiek, is vertaald naar het leven in organisaties. Er bleken frappante parallellen te zijn in het gedrag van verwaarloosde jongeren en dat van verwaarloosde medewerkers en dit gaf een andere betekenis aan probleemgedrag: dat komt voort uit zelfhandhaving en is een compensatie voor het gebrek aan beschikbaarheid en aandacht van de opvoeders. In organisaties zien we destructieve interactiepatronen tussen leiding en medewerkers.

Hoe kan mediation werkzaam zijn in een dergelijke situatie. Aan welke voorwaarden dient voldaan te zijn? Hoe werk je in de vijandigheid van een verwaarloosde organisatie? Hoe blijf je zelf gezond?

We verkennen dit vraagstuk aan de hand van praktijkvoorbeelden van problemen en conflicten in verwaarloosde organisaties zoals destijds bij het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB en recent de Brandweer. Maar ook zorginstellingen, scholen, universiteiten, ministeries en gemeenten. De destructieve werking van verwaarlozing wordt steeds meer in ook het bedrijfsleven onderkend.

Onderwerpen

In het tijdsbestek van deze avond zullen we de essenties van theorie en praktijk van het werken in de context van een verwaarloosde organisatie behandelen.

Hoe ontstaat een verwaarloosde organisatie:

• Er lijkt niets op orde te zijn;
  • We zoeken het zelf wel uit;
  • Je gaat dingen gewoon vinden die dat eigenlijk niet zijn;
  • Veranderstrategieën die niet aansluiten bij wat de organisatie nodig heeft en de problemen eerder verergeren.

Wat is een verwaarloosde organisatie: kenmerken

• De parallel tussen ouderschap en ontwikkelingsgericht leiderschap;
  • Systemisch kijken: de mensen zijn niet slecht, de patronen wel;
  • Wat is een verwaarloosde organisatie;
  • Hoe stel je een diagnose.

Leiderschapsstijlen:

• Welke stijl veroorzaakt verwaarlozing;
  • Welke stijl is nodig voor gezondmaking.
  • De verantwoordelijkheid van directie/bestuur.

Werken aan herstel: eerst de basis op orde

• Wat houdt dat in?
  • Wie doen dat?
  • Voorwaarden voor mediation

Wat maak je mee en hoe blijf je fit

• Distantie en betrokkenheid;
  • Het vermogen om te verdragen;
  • Niet alles tegelijk.

DOORKIJKJE NAAR VERDIEPING

Onderwerpen voor vervolgsessies kunnen zijn:

Hoe kom je achter ‘de waarheid’?

• De geleefde werkelijkheid in organisaties
  • Onderstromen en donkere kanten
  • Het nut van een dagboek of journaal.

Interveniëren op gedrag

• Herkennen van probleemgedrag.
  • Gedrag in teams.
  • Hoe interveniëren.

Leiding in positie brengen

• Zelf een veranderopgave formuleren
  • Stijl van leidinggeven die aansluit bij de veranderopgave

Als begeleider werken in een verwaarloosde organisatie

• Welke competenties en bekwaamheden heb je nodig
  • Opdrachtgeverschap
  • Samenwerking met interne begeleiders

Zie ook artikel: Kampen, J. (2018). Anders begeleiden in verwaarloosde organisaties: permissie om verandering te eisen. Tijdschrift voor Begeleidingskunde, 7 (3) p.p.2-13

Gegevens

Datum:
2 november
Tijd:
Kosten:
Prijs MVZ-leden: € 0,- Prijs niet-leden: € 50(Indien u direct lid wordt, is deze workshop ook voor u nog gratis!)
Evenement Categorie:

ONLINE